Peranan kurikulum tidak formal ke arah mencapai matlamat pendidikan Malaysia
D) Peranan kurikulum tidak formal ke arah mencapai matlamat pendidikan Malaysia.
Kurikulum tidak formal memainkan
peranan dalam melahirkan individu yang berilmu pengetahuan. Seperti yang
dijelaskan tadi kurikulum tidak formal merupakan sistem pendidikan yang diluar
daripada sistem pendidikan utama. Oleh hal yang demikian, hal ini secara tidak
langsung telah melipatkali gandakan ilmu yang diperolehi oleh seseorang
individu, dalam konteks ini individu tersebut ialah seorang pelajar. Sebagai
contoh, seorang pelajar telah menyertai Bengkel Kecemerlangan SPM. Walaupun
dalam sistem pendidikan formal telah menyediakan silibus-silibus yang lengkap
mengenai sesuatu subjek. Pelajar ini telah mengambil inisiatif untuk menyertai
seminar luar yang bukan disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Hal
ini telah menambahkan lagi pengetahuan pelajar tersebut mengenai sesuatu subjek
dengan menyertai seminar tersebut.
Selain itu, kurikulum tidak formal
juga memainkan peranan dalam melahirkan individu yang berakhlak mulia. Sesiapa
sahaja boleh menjadi guru yang mendidik seseorang untuk berakhlak mulia.
Kebiasaannya, ibu bapalah yang menjadi agen dalam menyampaikan didikan moral
dan etika kepada anak-anak kerana mereka merupakan individu yang terdekat
dengan anak-anak. Aspek pendidikan tidak formal dalam melahirkan individu yang
berakhlak mulia merangkumi didikan agama dan nasihat. Sebagai contoh, ibu bapa
telah mendedahkan anak-anak mereka kepada agama sejak mereka kecil lagi.
Melalui pendedahan agama, anak-anak telah dibentuk untuk sentiasa berbuat baik
dan mengekalkan akhlak yang mulia.
Tambahan pula, pendidikan tidak
formal memainkan peranan dalam melahirkan masyarakat yang harmoni. Seperti yang
kita sedia maklum negara kita terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum, agama
dan bangsa. Hal Ini menyebabkan keharmonian masyarakat dalam negara kita amat
penting dalam mengekalkan kemakmuran negara. Masyarakat di Malaysia memainkan
peranan yang penting dalam menjalankan pendidikan tidak formal bagi melahirkan
masyarakat yang harmoni. Masyarakat yang lebih dewasa haruslah menunjukkan
contoh yang baik kepada masyarakat yang lebih muda. Sebagai contoh ibu bapa
yang menjaga hubungan yang baik dengan jiran akan melahirkan anak-anak yang lebih
mesra dan mudah bergaul dengan orang lain.
Kesannya, anak-anak akan menjadi masyarakat yang dapat hidup dengan harmoni.
Kesimpulannya, pelaksanaan kurikulum
mempunyai pengaruh dan peranan yang besar dalam mencapai matlamat pendidikan
negara. Justeru, dalam melaksanakan kurikukulum tidak formal ini para guru
seharusnya menitikberatkan manfaat-manfaat kurikulum tidak formal kepada para
pelajar. Dengan ini, para pelajar akan menyedari bawa betapa pentingnya setiap
perkara yang telah mereka lakukan semasa di sekolah. Ini akan menaikkan lagi
semangat mereka untuk terus belajar kerana mereka mengetahui betapa besarnya
impak and kebaikan yang akan mereka bawa.
Comments
Post a Comment