Analisis Perubahan Sistem Pendidikan untuk Mencapai Hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
b) Analisis Perubahan Sistem Pendidikan untuk Mencapai Hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
PENGENALAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dahulunya disebut Falsafah Pendidikan Negara (FPN) merupakan dasar kepada pendidikan di Malaysia. Hal ini bermakna, semua aktiviti pendidikan dan persekolahan di Malaysia mestilah selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu:
"Pendidikan
di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah
bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga,
masyarakat dan negara."
Idea
penggubalan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dicetuskan pada tahun 1979 setelah
penerbitan laporan Jawatankuasa Kabinet yang mengkaji Pelaksanaan Dasar
Kebangsaan, berdasarkan dokumen-dokumen dasar dan berlandaskan ketiga-tiga
ideologi negara, iaitu; Rukun Negara, Dasar Ekonomi Baru (Rancangan Malaysia
Ketiga pada 1976-1980) dan Dasar Pendidikan Kebangsaan (1999). Penggubalan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan mengambil berat tentang keperluan-keperluan
individu, masyarakat dan negara.
PERKEMBANGAN SISTEM PENDIDIKAN PADA:
- Laporan Barnes (1951)- menyiasat dan memperbaiki pendidikan orang Melayu.
- Laporan Fenn-Wu (1951)- mengkaji dan menilai semula kewajaran Laporan Barnes.
- Ordinan Pelajaran (1952)- menggantikan beberapa laporan sebelumnya dengan menetapkan sama ada bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris sebagai bahasa perhubungan di sekolah rendah.
- Laporan Razak (1956)- meletakkan asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk memupuk perpaduan melalui Sistem Pelajaran Kebangsaan untuk semua, Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama serta kurikulum kebangsaan, sukatan pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah.
Pada dekat terakhir abad ke-20,
kita dapat menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan negara.Asas perundangan
bagi pelaksanaan dasar pendidikan diperkukuhkan melalui penggubalan dan pindaan
beerapa akta yang berkaitan dengan pendidikan, misalhnya Akta Pendidikan 1996,
Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996, Akta Majlis Pendidikan Tinggi
Negara 1996 dan beberapa akta yang lain lagi. Selain tu, terdapat banyak lagi
perubahan terhadap sistem pendidikan di negara kita termasuk;
- ·
Peningkatan akses dalam pendidikan khusunya peringkat tertiari.
- ·
Perkembangan ICT dalam pendidikan termasuk penubuhan Sekolah Bestari
pada tahun 1999.
- ·
Menaiktarafkan Maktab Perguruan Sultan Idris kepada Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
- ·
Menaiktarahkan kelayakan guru-guru daripada sijil kepada diploma.
- ·
Menaiktarafkan Sekolah Menengah Vokasional kepada Sekolah Menengah
Teknik.
Perkembangan dunia teknologi maklumat pada zaman ini telah mempengaruhi Sistem Pendidikan Kebangsaan dan seterusnya telah diperkemaskan sejajar dengan peredaran zaman. Dengan mengambil kira pelbagai perubahan dan cabaran alaf ke-21, penambahbaikan dan pemantapan sistem pendidikan diperlihatkan dalam perundangan, dasar dan program utama. Antaranya ialah, Akta Pendidikan 1996 (Pindaan 2002), Program Bimbingan dan (Keputusan Jemaah Menteri,2002), Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dilaksaanakn pada tahun 2003 (Keputusan Jemaah Menteri, 2002). Selain itu, terdapat banyak lagi program pendidikan yang diperluaskan bagi meningkatkan sistem pendidikan negara termasuklah Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) telah diperkenalkan pada tahun 2003 dan Program j-QAF juga turut diperkenalkan pada tahun 2005 dan diperluaskan pada tahun 2006. Program ini bertujuan bagi memastikan murid Islam menguasai Jawi, Al-Quran, Bahasa Arab dan juga Fardu Ain.
Perubahan yang
paling signifikan dalam sejarah perkembangan pendidikan negara ialah penubuhan
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM) pada tahun 2004. Oleh itu, KPM
telah dipertanggungjawabkan kepada pembangunan pendidikan prasekolah, sekolah
rendah, sekolah menengah, matrikulasi dan juga pendidikan guru.
Comments
Post a Comment